blogi luonnosta ja luonnonläheisestä elämästä

Saariston rengasseikkailu 3/5: Houtskär

5.9.2016

Seikkailumme Saariston rengastien ympäri elokuun viimeisenä viikonloppuna jatkui lauantai-iltana Houtskäriin, missä vietimme illan ja suuren osan seuraavasta päivästä. (Jostain syystä käytän joistain paikoista ruotsinkielistä nimeä, joistain suomenkielistä. Houtskari kuulostaa mielestäni vain jotenkin tosi oudolta, Houtskär taas hyvältä. Samaten Pärnäinen ja Pärnäs. Tämän takia vaikutan ehkä vähän epäjohdonmukaiselta.)

Ennätimme juuri sopivasti 18:40 Korppoosta lähtevälle lautalle, joka saapui puolta tuntia myöhemmin Kittuisiin. Lautta porskutti aaltojen halki ja pärskeet löivät keulan yli autokannelle. Olimme tietysti ensimmäisinä keulassa, joten automme lilluttui oikein kunnolla suolavedessä. Kastuimme myös itse, kun seisoimme keulassa ihailemassa merta. En tiedä, onko aikuisen ihmisen luvallista kiljua ja nauraa niin paljon julkisilla paikoilla.

Tuuli tyyntyi iltaa kohti, mutta kyllä vielä seitsemän aikaankin oli vielä jokinlainen aallokko. (Kuva on Krotin ottama.)

Tuulilasimme lauttamatkalla. Auton peseminen tämän jälkeen oli jokseenkin välttämätöntä.

Myös Houtskärissä on Isakssonin suoramyyntipuoti, joka on vieläpä ihanan tunnelmallisesti sisustettu. Kävimme ostamassa lisää vihanneksia, ja mukaan tarttui myös purkillinen tacokastiketta (joka on muuten aika hyvää).

Ihana pikku puoti!

Vieraskirja ja auringonkukat.

Kirjanvaihtohylly!

Tämäkin suoramyyntipiste toimi itsepalvellen.

Illan ratoksi kävimme Houtskärin kirkon takana rannassa ottamassa lisää kenttänäytteitä vieraslajitutkimusta varten. Aurinko oli jo laskemassa, kun Krotti mylläsi rantavedessä. Näytteet saatiin kerättyä menestyksekkäästi ennen illan hämärtymistä.

Houtskärin pieni vanha puukirkko.

Ilta-aurinkoa rannassa kirkon takana.

Matkalla näytteitä keräämään. Ihanan kontrastikas väriyhdistelmä.

Yöpymistä emme olleet pahemmin suunnitelleet etukäteen - olimmehan kuitenkin liikkeellä omalla autolla, joka tarvittaessa toimii kelvollisena majoitteena. Ohi ajaessamme piipahdimme majatalo Tuulenlatvassa selvittämässä paikan soveltuvuutta allergikko-astmaatikko-hajusteyliherkälle, mutta emme jääneet sinne yöksi. Paikka oli juuri sillä tavalla boheemi, ettei siellä olisi edes mahdollista siivota niin perusteellisesti, että uskaltaisin tai haluaisinkaan majoittua sinne. Tekstiilit tuoksahtivat hajusteilta ja tunkkainen ilma mahdollisesti vähän homeeltakin.

Niinpä soittelin Saariston lomakeskukseen ja tiedustelin mökkimajoituksesta. Allergikolle sopivia mökkejä ei ollut saatavilla, mutta henkilöautossa majoittuminen olisi mahdollista, eikä se kustantanut enempää kuin telttailukaan, joten päätimme hyödyntää lomakeskuksen palvelut ja suunnata sinne yöksi. Siellä sitä paitsi vietettiin juuri sopivasti Muinaistulien yötä.

Muutama metsäkauris hengaili keskellä autotietä.

Houtskärin eri saarien välillä liikennöivät Kivimon ja Mossalan lossit kulkevat ilmeisesti läpi yön aina tarvittaessa.

Tuulen vuoksi Muinaistulien yö Saariston lomakeskuksessa jäi lopulta ilman kokkoa, mutta muuten ilta oli mukava ja yö aivan tähtikirkas ja tosi tunnelmallinen. Nukuimme ihan hyvin autossamme. Aamiaista söimme lomakeskuksen buffetissa, jonka tarjonta oli runsas ja maistuva.

Aamulla palasimme Mossalasta rengastietä takaisin päin tutustuaksemme Houtskärin muihin kohteisiin. Kiepsaisimme Järvisin ja Hyppeisin kylille ihailemaan idyllisiä maisemia. Hyppeis oli niin söpö paikka, että sinne olisi tehnyt mieli vaikka jäädä asumaan saman tien. Sitten teimme pikku retken Borgbergin näkötornille.

Boribäri. Hieno nimi hienolla paikalla.

Borgbergin lippaluolake.

Maisemaa näkötornilta. Lintuhavaintoja kertyi muutamia, mutta ei mitään erikoisen mainittavia.

Joku kakkipää oli vaivautunut tuomaan grillikamat mukanaan metsään ja peittämään ne kivillä, ettei tuuli veisi, mutta ei sitten kuljettamaan niitä kuitenkaan mukanaan pois. Paheksukaamme.

Palasimme myös Houtskärin kirkonkylälle, missä etsiydyimme taas rantaan hengailemaan. Krotti virvelöi ja minä kiikaroin. Kävimme myös biitsillä, ja näimme kymmenittäin kuolevia ja kuolleita korvameduusoja. Olimme varmasti tosi ärsyttäviä molemmat - en edes tiedä, kummat ovat pahempia, kalastajat vai ornit.

Ärsyttävä orni riehuu biitsillä.

Korvameduusat massaesiintyivät ja tekivät joukkokuolemaa rantavedessä.

Lounaaksi herkuttelimme Saariston parhaaksi burgeripaikaksikin mainitussa Grill Café Skagenissa, joka sijaitsee Näsbyn vierasvenesatamassa. Paikka oli maineensa veroinen. Vegetaristisen hampurilaisen pihvinä ei ollut mitään tylsää eineskasvislättyä vaan grillattua munakoisoa! Se oli ehkä parasta ikinä.

Saariston paras hampurilainen.

Lounaan jälkeen karautuimme nopeasti takaisin Mossalaan, jotta ehtisimme ajoissa jonottamaan Iniön lautalle. Seuraavassa osassa seikkaillaankin jo Iniössä ja Kustavissa.

2 kommenttia

1. Saaristo on kyllä punkkeja lukuunottamatta ehkä paras paikka maailmassa! Onko siellä ees mahdollista saada huonoja kuvia? Ja miten tunnelmallinen tuo Isakssonin puoti!

1. Joo, niinpä. Me ei muuten nähty varmaan yhtäkään punkkia tällä reissulla - aika mystistä. :D Mutta kyllä, siellä kaikki on kuvauksellista, myös harmaat päivät. Ja Isakssonin puoti oli niin ihana, etten kestä! <3